FOLLOWERS

Imam Abu Hanifah



PRINSIP DAKWAH & PENGURUSAN

Pelajaran ini Syeikh Solah al-Misri telah memberi tugasan yang amat menarik sekali.
Akhlah Islamiyah Rasuluallah, Sahabat, Tabi'in, Auliya', & Ulama'




IMAM ABU HANIFAH

Nama beliau adalah Nu’man bin Thabit bin Marzuban.Gelarannya adalah Abu Hanifah dan berketurunan dari Negara Farsi.Beliau berasal dari kalangan keluarga yang mulia dikalangan dari kaumnya.Beliau berasal dari Negara Kabil yang sekarang dikenali sebagai negara Palestin.Datuknya adalah Marzuban yang telah memasuki agama islam pada zaman Saidina Umar radyiallah.Imam Abu Hanifah telah berpindah ke Kufah setelah rumahnya dirampas.di Kufah,beliau dibesarkan dalam kalngan yang soleh dan kaya-raya.
Pada usia yang muda Imam Abu Hanifah telah menghafaz al-qur’an.Pada zaman remajanya beliau telah menampakkan dirinya yang mempunyai kecermelangan dalam ilmu pengetahuan dan beliau telah menunjukkan kecintaanya kepada ilmu pengetahuan.apabila menjelang umur 16 tahun , bapanya telah membawa beliau ungtuk menunaikan haji dan menziarahi makam Rasulallah s.a.w dan seterusnya menziarahi masjid nabi Muhammad s.a.w.

KEALIMAN DAN PENGETAHUANYA
Sesungguhnya Imam Abu Hanifah adalah seorang yang zuhud dan wara.berkata Ibnu al-Mubarak:dikatajan Sufian al-Suri: Imam Abu Hanifah terhindar dari gossip,beliau dijauhi dari fitnah oleh musuh.
Berkata lagi: Sesunguhnya Allah itu bijak,Allah sangat bijak dalam memaparkan kebaikan hambaNya.Beliau amat luas dalam ilmu pengetahuan terutamanya ilmu sains.


IBADAH IMAM ABU HANIFAH


Sesungguhnya Imam Abu Hanifah telah khatam al-Quan yang mulia pada setiap harinya.Beliau telah solat selama 30 tahun dengan sekali sahaja mengambil wudhuk.Beliau juga telah menuanaikan haji sebanyak 55 kali dalam kehidupannya.

Akhirnya Imam Abu Hanifah telah meninggal dunia pada bulan rajab 150h bersamaan dengan 767m ketika usia beliau 68 tahun.
Beliau telah meninggal disebabkan termakan makanan yang telah diracuni oleh musuh.Dalam riwayat lain,beliau telah dipukul sehingga meninggal dunia didalam penjara.
Berkata Ibn Kathir : Beliau telah didoakan oleh orang ramai sebanyak 6 kali, dan kuburnya telah mendapat rahmat dari Allah s.w.t.Insyallah.



-->SIRI 1


PTPTN

“Meneliti isu PTPTN daripada pelbagai sudut. Positif dan juga kesan negatifnya secara berilmiah”




Dunia seakan tergamam dengan keberanian mahasiswa sekarang. Pernah dengar kata-kata ini??

"Beri aku sepuluh pemuda, maka akan kugoncangkan dunia, jika ada sembilan pemuda lagi maka Indonesia pasti berubah."
( Ir. Soekarno, Presiden Indonesia 1 )

Kamu kan mahasiswa.Memalukan tidak tahu!Tapi kamu faham apa maksudnya? So, buktikanlah kamu mahasiswa.hehe

Di pelbagai belahan dunia, perubahan sosial politik menempatkan pemuda sepanduk hadapan. Peranannya menyeluruh, tak hanya mata air, tapi juga hulu, hilir sampai muara, bahkan pemuda sebagai air atau sumber energi perubahan. 

Tambahan yang bergelar mahasiswa dan mantan mahasiswa.Hidup kamu akan dibelenggu pakaian dalam PTPTN.Tapi masih ramai yang tidur diulit mimpi indah ibarat PTPTN sebagai medan dipentas untuk menerima hadiah anugerah cemerlang.

" Peduli apa aku ,diorang nak politik saja,aku nak belajar sebab tu aku datang Universiti "
Tak faham aku!!Selamat tinggal..




ATAUPUN




Tapi lagi hairan,bila bercakap hal ini boleh pulak .....

Shopping, makan KFC..MCD,game PS3,Dating & hidup mesti up to date

-hP touch-screen
-Laptop nak e-pal
-Make-up: eye-shadow,blusher.....
-Jam GUCCI ( xmain la Rm10)
-Bla..Blaa..bllaaa...

p/s : maybe lebih kepada nasihat diri


Golongan muda sepatutnya bebas daripada unsur-unsurlain ketika  memperjuangkan sesuatu isu. Ini bagi menunjukkan bahawa mahasiswa itu bebas dalam menentukan halatuju mereka tanpa ditentukan oleh pihak lain, samada pembangkang ataupun kerajaan.

Meneliti isu PTPTN daripada pelbagai sudut. Positif dan juga kesan negatifnya secara berilmiah.
Jika dapat dijimatkan wang dari subsidi RM17 billion setahun menangung Penjana Tenaga Bebas (IPP) dan RM28 bilion setahun yang rugi akibat kelemahan pengurusan kerajaan seperti yang ditegur oleh laporan Ketua Audit Negara, RM45 bilion setahun dapat dijimatkan dan negara sepatutnya tidak ada masalah lagi hendak menanggung RM43 bilion .
So,Tunggu apa lagi!!
Bangkitlah kalian..hulurkan tangan..sedarkan insan...






mAI BlajAQ CAkAP kEdAH

video

hampa semua ni mesti suka!! ??

kata hati


 
Jejak-jejak langkahku
Bagaikan lemran waktu
Apakah ku masih bisa terus melangkah
Serpihan hihupku ‘kan ku bangun
di atas satu cinta

Subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu dihatiku

Subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu dihatiku

Subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya

Dari ufuk timur hingga ke barat
Subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat

Subhanallah aku mencintainya
Subhanallah aku menyayanginya
Dari ufuk timur hingga ke barat
Selalu dihatiku

 
 

 
 
 
 
 



 

Blogger Template by Blogcrowds